علامه طباطبایی
سه شنبه - 2018 مي 22 - 8 رمضان 1439 - 1 خرداد 1397
50رکورد در مدت زمان 0.514ثانیه
جستجو برای :
.8. همان، ص 172.9. همان، ص 160.10. همانجا.11. همان، ص 156.12. همان، ص 210.13
اول است.*براساس نظر علامه طباطبایی جایگاه روایات تفسیری در تفسیر قرآن چیست؟اگر روایات تفسیری ما را به نکات و ظرایفی
سیره تفسیری علامه طباطبایی از زبان آیت الله جوادی آملی و 97.[9] ـ همان، ص 95.[10] ـ نهج البلاغه، حکمت 148.[11] ـ همان، حکمت 301.[12] ـ همان، خطبهٴ 147.[13
قبل از دعا 9- خودداری از پرخوری و فحاشی 10- روبه قبله نشستن 11- ذکر حاجات به طور کامل 12- بلندهمتی و خواسته
بررسی هایی درباره سبک های تفسیری علامه طباطبائی ره و شناخت نامه المیزان میرزامحمد، مقدمه، ص 23. 15.المیزان، ج13، ص 88. 16. همان، ج 11، ص 146. 17. گفتگو با دکتر محمد صادقی، فصلنامه
مختلفی شده است( (←مصباح یزدی، 1373: 162؛ علامه طباطبایی، ،1374الف: 2/150-227) 2.   ابن سینا
- می باشد. روش تفسیری ایشان همان گونه که خود عنوان کرده اند، برگرفته از روش ائمه اهل بیت علیهم السلام و به شیوه روش تفسیری علامه طباطبائی در المیزان برگرفته از روش ائمه اهل بیت علیهم السلام و به شیوه قرآن قابل توجهی که حدود 2179 صفحه از مجموع تقریبا 12000 صفحه می باشد، تقریباً 1/6 تفسیر المیزان را به خود اختصاص
اسباب نزول در «نظریه تفسیری» طباطبایی موقعیت خاص و متفاوتی دارد به گونه ای که این نظریه اسباب نزول در نظریه تفسیری طباطبایی به: ابن منظور، ماده سبب؛ جرجانی، 1985: 154؛ فیروزآبادی، 1986: 123؛ فخر رازی، بی تا: 3 / 211؛ طبری، 1996: 5
روش تفسیری می پردازد. در این مقاله با تشریح شناختاری و عقلایی و نیز عرف خاص و ساختار ویژه زبان قرآن بوده است. (طباطبایی، 1417: 12 / 131 ـ 102 و 5 / 20 و 21 و 13 / 216؛ معرفت، 1379: 63 ـ 41؛ محمدی (نجارزادگان)، 1424: 39
را در بر می گیرد که در خور تأمل و توجه است. از قواعد مهم تفسیری _ که صاحب المیزان، به طور گسترده در تعیین معنای آیات معرفی می شود که عبارت اند از:۱. کارکرد سیاق در رد یا پذیرش روایات تفسیری،۲. کارکرد سیاق در رد یا پذیرش
  • تعداد رکوردها : 50

درباره علامه محمد حسین طباطبایی

علامه طباطبائی، فیلسوف، عارف، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس قرن بود. مظهر جامعیت، اوج اندیشه، بلندای معرفت، ستیغ صبر و شکیبایی و سینه سینای اسرار اولیای الهی بود. زمین را هرگز قرارگاه خود نپنداشت؛ چشم به صدره المنتهی داشت و سرانجام در بامدادی حرن انگیز چهره از شیفتگان و مریدان خود مستور ساخت و آنان را که از شهد کلام و نسیم نگاه و فیض حضورش سرمست بودند در حسرتی ابدی باقی گذارد.
allameh@allametabatabaei.ir
021-81202451
تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، نبش حجت دوست، پلاک 12