علامه طباطبایی
چهارشنبه - 2019 آگوست 21 - 20 ذيحجه 1440 - 30 مرداد 1398
418رکورد در مدت زمان 0.015ثانیه
عبارت مورد جستجو :
امروزه به «من» و «دیگری» در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به عنوان یک مسأله نگریسته می شود و علامه طباطبایی از جمله متفکرانی است که در دو بعد «وجودشناختی» و «معرفت شناختی» به این مسأله پرداخته است. ایشان مسیری که در «برهان صدیقین» پیش می گیرند، ارتباط میان فرهنگی یا به تعبیری «دیگری» را به تأمل می گذارند.
آیت الله جوادی آملی در بخشی از پیام خود به این همایش در خصوص شخصیت برجسته علامه طباطبایی بیان داشت: این بزرگوار خودش متخلّق به اخلاق الهی بود و تفسیر نورانی المیزان گذشته از آن صبغه های علمی صبغه اخلاقی ویژه ای دارد که این بزرگوار در احیای این روش و منش سهم به سزایی دارد.
آیت الله محقق داماد ضمن تأکید بر این نکته که دانش الهیات پیچیده ترین دانش بشری در میان علوم تجربی و انسانی است، تصریح کرد: مسایلی که اکنون در دانش الهیات مطرح است عیناً همان مسایلی است که در زمان ارسطو مطرح بوده است
همایش ملی «اندیشه های فلسفی و کلامی علامه طباطبائی(ره)» در محورهای چهارگانه فلسفه اسلامی، کلام، منطق و تفسیر آبان ۹۸ برگزار می شود.
یکصد و دهمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع تفسیر جدیدی از اعتباریات علامه طباطبائی با نگاهی بر تفسیر المیزان برگزار شد.
به همت مجمع عالی حکمت اسلامی ویژه برنامه های بزرگداشت علامه سید محمدحسین طباطبایی از 20 آبان در قم آغاز می شود.
مرحوم علامه طباطبایی ضرورت عدالت و منشأ ارزشمندی آن را به استخدام گری انسان بر می گرداند. برخی بر این دیدگاه خرده گرفته اند اما به دلایلی که می آید ایرادها وارد نیست.
عرش و اشک علاّمه 31 خرداد 1397 16:24
همان‏گونه که در جهان تکوین، عرش و فرش هست، در هستی انسان نیز عرش و فرش وجود دارد. فرش انسان، طبیعت او و عرش وی، قلب و روح اوست. قلب المؤمن عرش الرحمن. این عرش، مانند عرش الهی که بر آب استوار است: (وکانَ عَرشُهُ عَلَی الماء) باید بر آب استوار باشد؛ آبی که عرش انسان بر آن استوار است، اشک است.
در سال 1335 یا 1336 شمسی با حساسیت هایی که نسبت به علوم معقول پدید بود، دروس علامه طباطبایی(ره) تعطیل شد. پس از چندی در شبی بارانی به اتفاق بعضی از اعاظم درس فلسفه به منزل علامه رفتیم. ایشان در کوچه ارک نزدیک منزل آیت الله سید احمد زنجانی «شبیری» مستاجر بودند. از ایشان تقاضا کردیم که درس اسفار را مجددا شروع کنند. علامه (ره) فرمود: « اولا ادامه درس اسفار مناسب و لازم است و ثانیا من به حافظ تفال زدم و این غزل آمد:
در سال 1383 هجری یکی از دانشمندان ایرانی مقیم نیویورک آمریکا پرسش های گوناگونی در زمینه های مختلف اسلامی از علامه طباطبائی نموده بود که معظم له پاسخ همه آنها را نوشته و یک جا به آن دانشمندان ایرانی فرستادند. آنچه می خوانید پاسخ علامه به بخشی از سوالاتی است که پیرامون نظریه حقوقی اسلام درباره زن می باشد
  • تعداد رکوردها : 418

درباره علامه محمد حسین طباطبایی

علامه طباطبائی، فیلسوف، عارف، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس قرن بود. مظهر جامعیت، اوج اندیشه، بلندای معرفت، ستیغ صبر و شکیبایی و سینه سینای اسرار اولیای الهی بود. زمین را هرگز قرارگاه خود نپنداشت؛ چشم به صدره المنتهی داشت و سرانجام در بامدادی حرن انگیز چهره از شیفتگان و مریدان خود مستور ساخت و آنان را که از شهد کلام و نسیم نگاه و فیض حضورش سرمست بودند در حسرتی ابدی باقی گذارد.
allameh@allametabatabaei.ir
021-81202451
تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، نبش حجت دوست، پلاک 12