علامه طباطبایی
جمعه - 2018 دسامبر 14 - 6 ربيع الثاني 1440 - 23 آذر 1397
373رکورد در مدت زمان 1.310ثانیه
عبارت مورد جستجو :
فرمودند: مدتی بود که من دعایی را می خواندم که درباره آن دعا آمده بود: هرکس این دعا را بخواند،خداوند متعال گنجی را نصیب او می کند،معلوم شد که دعای من مستحاب شده
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با ذکر خاطرهای از تواضع علامه طباطبایی گفت: باید تلاش کنیم تا ما نیز به این درجه رسیده و همواره تواضع داشته باشیم.
تفسیر علمى در المیزان 6 اردیبهشت 1395 10:40
در نوشتار پیش رو که به منظور آشنایى با دیدگاه هاى علامه درباره تفسیر علمى سامان یافته است, تفسیر المیزان محور و مرجع قرار گرفته است و تلاش شده دیدگاه هاى علامه تنها با توجه به این تفسیر عرضه گردد.
جستارهاى ادبى در المیزان 6 اردیبهشت 1395 10:38
این تحقیق به عنوان گامى کوتاه در کنار همه تلاشهایى که پیش از آن صورت گرفته است و یا پس از آن صورت خواهد گرفت, متواضعانه در صدد نمودن بخشى از دقتها و کنکاشهاى المیزان در میدان مباحث لغوى و بلاغى است.
این نوشتار، وحدت موضوعی در نگاه علامه طباطبایی و محمد رشید رضا در تفسیر المیزان و المنار را به بحث نشسته است، طرح پرسش های سه گانه در تناسب آیات و سوره های قرآن، گذار شتاب آلود به پیشینه دیدگاه مفسران و قرآن پژوهان در وحدت موضوعی و تعریف سوره های قرآن ورودی مطلب را فراهم آورده است. لایه های شش گانه وحدت موضوعی در قرآن از نگاه المنار و المیزان اسلوب و شیوه المیزان و المنار در موضوع یابی سوره ها، ساحت های اختلاف المیزان و المنار در موضوع یابی، ساختار بندی مطالب، پیوست مفهومی سوره های پیاپی، بر شماری خلأها و کاستی های تصویر وحدت موضوعی سوره های قرآن از منظر علامه طباطبایی و رشیدرضا مباحث محوری و عناصر اصلی این پـژوهش را سامان داده است.
مرحوم علامه، قرآن، احادیث و روایات را منبع مستقل و اصیلی برای عرفان جامع می‏ دانند و عرفان قرآنی و اهل بیت علیهم‏السلام ؛ یعنی وصول به مقام شهود حق در عالم و آدم را بر روی همه آدمیان و طبقات و صنوف، گشوده می‏داند و هر کس را طبق ظرفیت وجودی، تلاش، جهاد و اجتهادش از حقایق معنوی بهره‏مند می‏نماید.
شهید راه اندیشه درترسیم جایگاه والاى آن تفسیر مى نویسد: (کتاب تفسیر علامّه یکى از بهترین تفاسیرى است که براى قرآن مجید نوشته شده است. من مى توانم ادّعا کنم که این تفسیر از جنبه هاى خاصى بهترین تفسیرى است که در بین شیعه و سنّى از صدراسلام تا امروز نوشته شده است.) 1 با این همه, عظمت اثر و والایى مقام پدید آورنده آن, مانع نخواهد شد که ما ظرف تمنّا و تحقیق را در بحر موج خیز آن رها سازیم و به قدر توان, گواراى معرفت و زلال رهنمود برگیریم.
(المیزان) تفسیرى است که خواسته است با ملاکهاى منطقى و مورد قبول اندیشه هاى سلیم, به فهم قرآن همّت گمارد و پیش فهمهاى کلامى و فلسفى را بر آیات بارنکند و همین ویژگى است که مى تواند المیزان را در فضایى گسترده تر از محافل علمى شیعه مطرح سازد و اندیشمندان اهل سنت را به تأمّل وتفکّر در آن وا دارد.
جایگاه سیاق در المیزان 6 اردیبهشت 1395 10:18
براى دستیابى به دیدگاههاى تفسیرى ودریافت پیام قرآن, دست کم در کنار چند تفسیر مهم, نگریستن در تفسیر (المیزان) ضرورى به نظر مى رسد. ویژگیهاى این تفسیر گوناگون است و برخى ازآنها در تفاسیر دیگرکم تر دیده مى شود.
در این مقال، برآنیم تا نظریه سوم در باب آفرینش انسان را که مختار علامه طباطبایی در تفسیرقیم المیزان است، تشریح کنیم و ایرادهایی که برآن وارد شده ، نقد وبررسی کنیم.
  • تعداد رکوردها : 373

درباره علامه محمد حسین طباطبایی

علامه طباطبائی، فیلسوف، عارف، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس قرن بود. مظهر جامعیت، اوج اندیشه، بلندای معرفت، ستیغ صبر و شکیبایی و سینه سینای اسرار اولیای الهی بود. زمین را هرگز قرارگاه خود نپنداشت؛ چشم به صدره المنتهی داشت و سرانجام در بامدادی حرن انگیز چهره از شیفتگان و مریدان خود مستور ساخت و آنان را که از شهد کلام و نسیم نگاه و فیض حضورش سرمست بودند در حسرتی ابدی باقی گذارد.
allameh@allametabatabaei.ir
021-81202451
تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، نبش حجت دوست، پلاک 12