علامه طباطبایی
شنبه - 2018 سپتامبر 22 - 12 محرم 1440 - 31 شهريور 1397
362رکورد در مدت زمان 0.015ثانیه
عبارت مورد جستجو :
اگر در باره این علوم دقت به خرج دهی خواهی دید که طوری تنظیم شده که پیدا است گویی هیچ احتیاجی به قرآن ندارد، حتی ممکن است یک محصل همه آن علوم را فرا بگیرد متخصص در صرف و نحو بیان و لغت و حدیث و رجال و درایه و فقه و اصول بشود، و همه این درسها را تا آخر بخواند و قهرمان این علوم نیز گردد، و حتی به پایه اجتهاد نیز برسد، ولی قرآن را آن طور که باید نتواند قرائت کند، و یا به عبارتی اصلاً دست به هیچ قرآنی نزده باشد
آنچه می خوانید نوشتاری است کوتاه به قلم مرحوم علامه طباطبایی که در آن پیرامون مساله فلسطین و ماهیت رژیم جعلی و غاصب اسرائیل سخن گفته اند.
بیست وچهارم آبان ماه مصادف بود با سالگرد رحلت فیلسوف، فقیه و متأله سترگ، علامه سید محمدحسین طباطبایی. مطلب ذیل به قلم حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به همین مناسبت برای انتشار در اختیار «مباحثات» قرار گرفته است.
علی محمدی اردهالی، مدیر انتشارات محمدی در شانزدهمین نشست تاریخ شفاهی کتاب به نحوه چاپ مجموعه کتاب های المیزان اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی به من گفته بود: چاپ 10 جلد از کتاب المیزان را به آقای آذری دادستان وقت انقلاب، داده ام اما بعد از گذشت هفت سال فقط سه جلد آن چاپ شده
علامه طباطبایی از متفکران بزرگ مشرق زمین در سده اخیر به شمار می رود . از او با عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان جهان یاد شده است. دکتر دینانی در این گفت و گو از علامه می گوید.
یکی از شاگردان و همراهان علامه طباطبایی، آیت الله دکتر محمدصادقی تهرانی است که در این نوشتار قسمت هایی از خاطرات وی از ارتباط فکری چند ساله او با علامه طباطبایی عرضه می شود.
پس از انتشار بحث گذشته استاد معظم درباره تاریخ حیات و روش فلسفى ملاصدرا ، مقاله اى به عنوان «نقد» از آقاى دکتر جواد فلاطورى استاد فلسفه در دانشگاه بن (آلمان غربى) در مجله راهنماى کتاب (چاپ تهران) منتشر گردید که قسمت دوم این بخش، پاسخ علامه طباطبایی بر آن انتقاد است و چون خود علامه طباطبایی مواردى را که آقاى فلاطورى به عنوان «نقد» نوشته اند، در مقاله خود نقل کرده و سپس به پاسخ پرداخته اند، ما از درج متن اصلى مقاله آقاى فلاطورى خوددارى مى کنیم. [۱]
آیت الله موسوی جزایری با اشاره به خدمات ماندگار علامه طباطبایی در زمینه تفسیر و فلسفه تاکید کرد: اخلاص، راز ماندگاری علامه طباطبایی است.
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر قیّم المیزان ذیل آیات ۱۰۲ و ۱۰۳ از سورة بقره که مربوط به داستان هاروت و ماروت است، بحثی فلسفی و علمی دارند و چون این دو بحث کاملاً مرتبط است، ترجمة خلاصه ای از آن را می آوریم و سپس نکات مورد استفاده از سخن ایشان را آورده و آنگاه بحث را پی می گیریم
علامه سیدمحمدحسین طباطبایی از آن دست اندیشمندانی بود که به جای جدل و بحث در حجره های حوزه های علمیه پای را فراتر نهاد و خود قافله سالار خیل عظیمی از اسلام شناسان و فیلسوفان شد. چند علامه طباطبایی حاصل تلاطم دغدغه و همت به جامعه تحویل داده شده است؟ وجود علامه طباطبایی و بزرگ ترین اثر تفسیری معاصر جهان تشیع [المیزان فی تفسیر القرآن]، یادآور کاستی هایی است که جامعه قرآنی کشور در آن غوطه ورند. پای نهادن فردی چون علامه بر بستر فهم کلمه خدا، چیستی و وسعت دادن به دایره اندیشه های شیعی، همان قله های مرتفعی هستند که کمتر فردی از هم لباسان این عالم جلیل القدر توانسته است چیزی حتی شبیه وی را تکرار کند.
  • تعداد رکوردها : 362

درباره علامه محمد حسین طباطبایی

علامه طباطبائی، فیلسوف، عارف، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس قرن بود. مظهر جامعیت، اوج اندیشه، بلندای معرفت، ستیغ صبر و شکیبایی و سینه سینای اسرار اولیای الهی بود. زمین را هرگز قرارگاه خود نپنداشت؛ چشم به صدره المنتهی داشت و سرانجام در بامدادی حرن انگیز چهره از شیفتگان و مریدان خود مستور ساخت و آنان را که از شهد کلام و نسیم نگاه و فیض حضورش سرمست بودند در حسرتی ابدی باقی گذارد.
allameh@allametabatabaei.ir
021-81202451
تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، نبش حجت دوست، پلاک 12