علامه طباطبایی
پنج شنبه - 2019 مي 23 - 19 رمضان 1440 - 2 خرداد 1398
396رکورد در مدت زمان 0.015ثانیه
عبارت مورد جستجو :
«مرگ حق است؛ همه باید بمیریم؛ من برای مرگ همسرم گریه نمی کنم. گریه من برای صفا، کدبانوگری و محبت های خانم است؛ ما زندگی پر فراز و نشیبی داشته ایم. در نجف اشرف با سختی هایی مواجه می شدیم که من از حوایج زندگی و چگونگی اداره آن بی اطلاع بودم. در طول مدت زندگی ما هیچ گاه نشد که خانم کاری بکند که من حداقل در دل بگویم کاش این کار را نمی کرد.»
این پرسش در اذهان بسیاری هست که چرا حضرت علامه، در اواخر عمر مبارک خویش، سروده های خود را از اطرافیان بازخواستند و همه را یکجا از میان بردند؟
این مقاله درصدد است با محوریت آیه 56 سوره «ذاریات»، که درباره هدف آفرینش است، چگونگى تفسیر غرر بودن و نقش کلیدى آن را در تفسیر دیگر آیات در تفسیر المیزان بررسى کند.
فرمودند: مدتی بود که من دعایی را می خواندم که درباره آن دعا آمده بود: هرکس این دعا را بخواند،خداوند متعال گنجی را نصیب او می کند،معلوم شد که دعای من مستحاب شده
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با ذکر خاطرهای از تواضع علامه طباطبایی گفت: باید تلاش کنیم تا ما نیز به این درجه رسیده و همواره تواضع داشته باشیم.
تفسیر علمى در المیزان 6 اردیبهشت 1395 10:40
در نوشتار پیش رو که به منظور آشنایى با دیدگاه هاى علامه درباره تفسیر علمى سامان یافته است, تفسیر المیزان محور و مرجع قرار گرفته است و تلاش شده دیدگاه هاى علامه تنها با توجه به این تفسیر عرضه گردد.
جستارهاى ادبى در المیزان 6 اردیبهشت 1395 10:38
این تحقیق به عنوان گامى کوتاه در کنار همه تلاشهایى که پیش از آن صورت گرفته است و یا پس از آن صورت خواهد گرفت, متواضعانه در صدد نمودن بخشى از دقتها و کنکاشهاى المیزان در میدان مباحث لغوى و بلاغى است.
این نوشتار، وحدت موضوعی در نگاه علامه طباطبایی و محمد رشید رضا در تفسیر المیزان و المنار را به بحث نشسته است، طرح پرسش های سه گانه در تناسب آیات و سوره های قرآن، گذار شتاب آلود به پیشینه دیدگاه مفسران و قرآن پژوهان در وحدت موضوعی و تعریف سوره های قرآن ورودی مطلب را فراهم آورده است. لایه های شش گانه وحدت موضوعی در قرآن از نگاه المنار و المیزان اسلوب و شیوه المیزان و المنار در موضوع یابی سوره ها، ساحت های اختلاف المیزان و المنار در موضوع یابی، ساختار بندی مطالب، پیوست مفهومی سوره های پیاپی، بر شماری خلأها و کاستی های تصویر وحدت موضوعی سوره های قرآن از منظر علامه طباطبایی و رشیدرضا مباحث محوری و عناصر اصلی این پـژوهش را سامان داده است.
مرحوم علامه، قرآن، احادیث و روایات را منبع مستقل و اصیلی برای عرفان جامع می‏ دانند و عرفان قرآنی و اهل بیت علیهم‏السلام ؛ یعنی وصول به مقام شهود حق در عالم و آدم را بر روی همه آدمیان و طبقات و صنوف، گشوده می‏داند و هر کس را طبق ظرفیت وجودی، تلاش، جهاد و اجتهادش از حقایق معنوی بهره‏مند می‏نماید.
شهید راه اندیشه درترسیم جایگاه والاى آن تفسیر مى نویسد: (کتاب تفسیر علامّه یکى از بهترین تفاسیرى است که براى قرآن مجید نوشته شده است. من مى توانم ادّعا کنم که این تفسیر از جنبه هاى خاصى بهترین تفسیرى است که در بین شیعه و سنّى از صدراسلام تا امروز نوشته شده است.) 1 با این همه, عظمت اثر و والایى مقام پدید آورنده آن, مانع نخواهد شد که ما ظرف تمنّا و تحقیق را در بحر موج خیز آن رها سازیم و به قدر توان, گواراى معرفت و زلال رهنمود برگیریم.
  • تعداد رکوردها : 396

درباره علامه محمد حسین طباطبایی

علامه طباطبائی، فیلسوف، عارف، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس قرن بود. مظهر جامعیت، اوج اندیشه، بلندای معرفت، ستیغ صبر و شکیبایی و سینه سینای اسرار اولیای الهی بود. زمین را هرگز قرارگاه خود نپنداشت؛ چشم به صدره المنتهی داشت و سرانجام در بامدادی حرن انگیز چهره از شیفتگان و مریدان خود مستور ساخت و آنان را که از شهد کلام و نسیم نگاه و فیض حضورش سرمست بودند در حسرتی ابدی باقی گذارد.
allameh@allametabatabaei.ir
021-81202451
تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، نبش حجت دوست، پلاک 12