علامه طباطبایی
سه شنبه - 2019 آگوست 20 - 19 ذيحجه 1440 - 29 مرداد 1398
418رکورد در مدت زمان 0.046ثانیه
عبارت مورد جستجو :
مطالبی هست که هنوز هم که پس از مهر و موم ها آزادی ندارم پیرامون آن در ملأ عام سخن بگویم. ایشان به من سپرده اند که راجع به برخی مسائل با کسی سخن نگویم. فقط می توانم بگویم که ایشان سال ها روزه سکوت گرفته بودند و به همین دلیل وقتی به زبان عربی یا فارسی سخن می گفتند، نوعی سکوت معنوی لابه لای کلام ایشان حس می کردیم. آرامش و سکوت خاصی در حضور ایشان حس می کردیم. ایشان هر روز ذکر می گفتند و تا آخر عمرشان سیر و سلوک داشتند.
عبد الله انوار نسخه شناس و پژوهشگر تاریخ تهران است که عمر طولانی خود را صرف تحقیق و پژوهش کرده است. در در گفت و گویی که با خبرگزاری فارس انجام داده است درباره علامه طباطبایی به نقل خاطره ایی پرداخته است که در ذیل می آید.
چندی پیش همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره) گفتگوی دکتر کیهان محمد خانی رئیس فرهنگسرای ابن سینا با دکتر سید حسین نصر، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جرج واشنگتن صورت پذیرفته است که در آن دکتر کیهان محمد در این گفتگو پرسشهای متعددی پیرامون اندیشه های فلسفی علامه مطرح کرده است. متن این گفتگو را با تشکر از روابط عمومی فرهنگسرای ابن سینا، تقدیم حضورتان می کنیم؛
آنچه می خوانید بخش پایانی از گفت و گوی مجله "پژوهش های قرآنی" با مرحوم آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی پیرامون تفسیر شریف المیزان است که به مناسبت درگذشت علامه طباطبایی انجام پذیرفته است.
آنچه می خوانید بخش نخست از گفت و گوی مجله "پژوهش های قرآنی" با مرحوم آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی پیرامون تفسیر شریف المیزان است که به مناسبت درگذشت علامه طباطبایی انجام پذیرفته است.
رهاورد فکر و قلم علامه طباطبایی(ره) برای علوم انسانی اسلامی، جمع علم و عمل و اخلاق و دیانت بود
علامه طباطبایی با توجه به شناختی که از فلسفه های جدید غربی به دست آورده بود، اول بار آن را در فلسفه اسلامی طرح کرداز این رو ایشان باید مؤسس فلسفه فرهنگ در سنت فلسفی اسلامی-ایرانی شناخته شود. محمدحسین بادامچی دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی با عنوان آیا طرح اعتباریات علامه طباطبایی بی سابقه است؟ نقدی بر کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ» نوشته علی اصغر مصلح نوشته است که در ادامه آمده است؛
نظریه ی اعتباریات علامه، یک نظریه ی ابتکاری در حوزه ی ادراکات عملی است. ایشان با طـرح تبیینی خاص از نحوەی شکل گیری دانش های عملی انسان، تلاش کرده است تا اصول رفتار انسان و جانداران را در تعامل میان واقع زیستی _ روانی آن ها با محیط طبیعی و اجتماعی توضیح دهد. بدین سان زمینه ی خوبی را برای گشودن افق های نظری جدید در حوزه های گوناگون علوم انسانی در دسترس قرار داده است.
درباب سعادت انسان سخن فراوان گفته شده است اما تحلیل علامه طباطبایی از این موضوع، حاوی نکته های بدیع و آموزنده است. آنچه می خوانید گزارش سخنرانی استاد رحیمی، علامه پژوه و استاد حوزه علمیه تهران است که متن المیزان را بستر تلاش خود برای یافتن پاسخ بدین سوال قرار داده است.
علّامه طباطبائی نه دیدگاه تفسیری مثبتان عالم ذر را (به آن صورت که ظاهر برخی روایات دلالت دارند) می پذیرد و نه دیدگاه کسانی را که به بیان تمثیلی آیه قایل اند موافق با آیه می داند. ایشان با توجه به روش تفسیری خود، یعنی روش قرآن به قرآن، در ارائه تفسیر آیه به وجودی جمعی انسان ها در عالم ملکوت کوشید، تا هم از اشکالات دیگر مفسران در امان باشد و هم بر ظاهر آیه تحفظ کند. تأثیر مبنا و مشی فلسفی ایشان در تحلیل و تبیین آیه نمایان است. علّامه تفسیر خود را موافق با ظاهر آیه و همچنین روایات عالم ذر می داند.
  • تعداد رکوردها : 418

درباره علامه محمد حسین طباطبایی

علامه طباطبائی، فیلسوف، عارف، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس قرن بود. مظهر جامعیت، اوج اندیشه، بلندای معرفت، ستیغ صبر و شکیبایی و سینه سینای اسرار اولیای الهی بود. زمین را هرگز قرارگاه خود نپنداشت؛ چشم به صدره المنتهی داشت و سرانجام در بامدادی حرن انگیز چهره از شیفتگان و مریدان خود مستور ساخت و آنان را که از شهد کلام و نسیم نگاه و فیض حضورش سرمست بودند در حسرتی ابدی باقی گذارد.
allameh@allametabatabaei.ir
021-81202451
تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، نبش حجت دوست، پلاک 12