علامه طباطبایی
چهارشنبه - 2019 سپتامبر 18 - 19 محرم 1441 - 27 شهريور 1398
422رکورد در مدت زمان 0.031ثانیه
عبارت مورد جستجو :
بارها که در خدمتشان بودم، می دیدم که دست های مرتعش را روی آستانه در می گذاشتند و با بدن لرزان از جان دل آستانه در را می بوسیدند. گاهی که از محضرشان التماس دعایی درخواست می شد می گفتند:«بروید از حضرت بگیرید ما این جا کاره ای نیستیم؛ همه چیز این جاست»
علامه طباطبایی در تعلیقه خود بر تبیین صدرالمتألهین رحمة الله حمل مورد نظر در قاعده بسیط الحقیقه را حتی حمل شایع صناعی هم نمی داند و می نویسد در حمل شایع صناعی که در زندگی روزمره بسیار استفاده می شود، افزون بر اینکه محمول از جنبه ایجابی بر موضوع اثبات می شود، از جنبه سلبی نیز از آن سلب می شود؛
این مقاله دیدگاه خاص علامه طباطبایی در وجودشناسیِ ادراک فطری، مبانی فلسفی و آثار آن را از دیدگاه ایشان تبیین کرده و نشان داده ایم که وی بر اساس مبانی و نگرش خاص فلسفی خود، دیدگاهی نو در این باره عرضه داشته و ادراک فطری را به نحو وجودیِ محض، متفاوت با سایر سیستم های رایج فلسفی و بدون نیاز به مبانی آن ها تبیین کرده است.
این مقاله دیدگاه خاص علامه طباطبایی در وجودشناسیِ ادراک فطری، مبانی فلسفی و آثار آن را از دیدگاه ایشان تبیین کرده و نشان داده ایم که وی بر اساس مبانی و نگرش خاص فلسفی خود، دیدگاهی نو در این باره عرضه داشته و ادراک فطری را به نحو وجودیِ محض، متفاوت با سایر سیستم های رایج فلسفی و بدون نیاز به مبانی آن ها تبیین کرده است.
ین نوشتار که به بررسی اندیشه های اجتماعی در تفسیر المیزان خواهد پرداخت. ابتدا تعریف هایی از تفسیر اجتماعی ارائه می کند،آنگاه به ویژگی های اندیشه ی اجتماعی علاّمه پرداخته، شاخصه های این گرایش رانشان می دهد و در پایان به نمونه ها و مواردی از بحث های تفسیر المیزان درزمینه ی مسائل اجتماعی اشاره می کند. متن مقاله:
بنده عرض می کنم که هر دو بزرگوار در مسیر عرفان عملی چشم برزخی شان باز بود و اشخاص را به صور ملکاتشان می دیدند. برای بنده بارها پیش آمد و در محضر شریف ایشان شواهدی در این باره دارم و یادداشت ها و خاطراتی از آن دو بزرگوار در دفتری جداگانه نگاشته و جمع آوری کرده ام
بنام خدایی که همین نزدیکی است. دوستان همراه سلام. امروز قصد داریم خاطره ای را به نقل از حجت الاسلام و المسلمین جعفر ناصری(1)، فرزند خطیب نام آشنا، جناب آیت الله ناصری، از زبان آیت الله بهجت (ره) برایتان روایت کنیم که شنیدنی و درس آموز است، این شما و این خاطره:
کلمۀ«اخدود»به معناى شکاف بزرگ زمین است،و«اصحاب اخدود» جباران ستمگرى بودند که زمین را مى شکافتند و آن را پر از آتش نموده، مؤمنین را به جرم اینکه ایمان دارند در آن مى انداختند،و تا آخرین نفرشان را مى سوزاندند.
در اندیشه اسلامی، نقش محبت در پرورش روح غیر قابل انکار بوده و متعلق محبت حقیقی موجود بی نهایت و کمال لایتناهی خداوندی دانسته شده است و دقیقا از همین روست که علامه طباطبایی (ره) معتقد است، مهم ترین روش تربیت اخلاقی مبتنی بر توحید، روش حبّ عبودی است.
بعضى گفته اند«رقیم»نام کوهى در آن ناحیه بوده که غار [اصحاب کهف]در آن قرار داشته است
  • تعداد رکوردها : 422

درباره علامه محمد حسین طباطبایی

علامه طباطبائی، فیلسوف، عارف، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس قرن بود. مظهر جامعیت، اوج اندیشه، بلندای معرفت، ستیغ صبر و شکیبایی و سینه سینای اسرار اولیای الهی بود. زمین را هرگز قرارگاه خود نپنداشت؛ چشم به صدره المنتهی داشت و سرانجام در بامدادی حرن انگیز چهره از شیفتگان و مریدان خود مستور ساخت و آنان را که از شهد کلام و نسیم نگاه و فیض حضورش سرمست بودند در حسرتی ابدی باقی گذارد.
allameh@allametabatabaei.ir
021-81202451
تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، نبش حجت دوست، پلاک 12